På resa genom Jämtland. Eller i varje fall mellan Undersåker – Ottsjö – Vålådalen

Min plan har ju länge varit att flytta till Jämtland när jag pensionerar mig. Bo i en by (Duved eller mindre), gå på den lokala pizzerian/fjällhotellet en gång i veckan och emellanåt arrangera pubquiz/countryfestivaler/dragshows. Jag har ställt mig i diverse bostadsköer, inkl Åres tomtkö, och hänger på Hemnet alltför ofta. Mitt intresse har på sistone riktats mot Kall. Utsikt över Kallsjön och Åreskutan med en liten vit kyrka i förgrunden, fjällhotell, Ica och till och med ett bibliotek. Vad kan gå fel?

Typ de blivande grannarna. Inte för att jag har träffat någon men jag har pratat med taxichaufför. Och jag har åkt mycket taxi (eftersom en stor del av lokaltrafiken sker i form av taxi). Det ska nu byggas en fiskfabrik i Kall vilket har gjort att flera familjer har flyttat och de som bor kvar är arga på dem som bygger fiskfabriken.

Och det är inte bara fiskfabriken. Enligt uppgift (från taxichauffören) är Kall som Änglagård, med generationslånga familjefejder och ovänskap.

Och Huså är ännu värre. ”Där skulle jag inte vilja bo om jag fick betalt”. För att citera min vän taxichauffören. Som också hade sina synpunkter på de lokala utskänkningsställena. ”De är väl OK, men det sitter ju alltid något original där med orange HellyHansen jacka, fodrad keps och snuset hängande utanför läppen”

Och om man inte ser något byoriginal då vet man att det är en själv som är det.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar